Facebook Graph Search - Csak kereső vagy trónkövetelő ?

2013.02.15




Facebook Graph Search , Facebook SEO

Szinte naponta jelennek meg friss hírek a Facebook fejlesztéseivel kapcsolatban. Az utóbbi időben a Graph Search leleplezése miatt voltak hangosak az internet marketinggel foglalkozó hírportálok. Évek óta visszatérő kérdés, hogy a Facebook hogyan tud szeletet hasítani a Google kereső uralmából, és most úgy néz ki, a hogyanra a Graph Search lesz a válasz.


 

Az tisztán látható, hogy a Graph Search nem fogja azonnal letaszítani a Google-t a trónról. Jelenleg béta verzióban tesztelhető – és teszteljük már mi is –, a minden felhasználó számára elérhető verzió bevezetésére még várni kell. A Facebook nem is kívánja azonnal bevezetni, fokozatosan adja ki a teszt hozzáféréseket a felhasználóknak, hiszen tisztában vannak vele, hogy hatalmas munka áll még előttük.

 

Az indulásnál négy fő területre összpontosítottak: emberek, fényképek, helyek és érdeklődési körök. Ez a négy fő keresési témakör. A bejegyzésekben való keresés és a további jól kiaknázható keresési területek fokozatosan kerülnek bevezetésre. Mark Zuckerberg további tervei közt szerepel, hogy a mobil alkalmazásokban – Facebook és Instagram – is elérhetővé tegye az új keresőt. Jól látszik, hogy a jelenleg bemutatott kereső lehetőségei eltörpülhetnek a jövőképben vázolt tervek mellett.

 

A fő potenciál az új kereső hatására megnövekedett un. oldalon töltött időben rejlik, hiszen a hirdetők nagy része elcsábulhat, mely komoly gondot okozhat a Google számára.

 

A Facebook jogosan kerülhet a kereső szolgáltatók rangsorának élére, hiszen milliárdon felüli felhasználóval rendelkezik és olyan kérdésekre is válaszolni tud már, amire a Google nem.  Természetesen a Facebook Graph Search növekedése garantált a Google dominanciájának megtartásával is, és tény az is, hogy az első dolog amit Zuckerberg elmondott a bevezetéskor, hogy „nem internetes kereső”.

 

Már számos előítélet napvilágot látott a rendszerrel kapcsolatban, azonban érdemes figyelemmel kísérni és kivárni, hogy a kereső hogyan forrja ki magát, miként váltja be a hozzá fűzött reményeket. Nézzük meg, hogyan és milyen intenzitással használják majd a felhasználók a Graph Search –t, várjuk ki, amíg az éles verzió tapasztalatai és eredményei láthatóak lesznek.

 

Magánéleti kérdés, adatvédelem

 

Adatvédelmi aggályok mindig hangot kapnak, ha a Facebook bevezet valamilyen nagyobb horderejű szolgáltatást. A megítélését nem segíti a korábban már napvilágot látott viták és esetek. Ennek köszönhetően a leleplezés során az egyik legjobban körbejárt téma a magánélet biztonsága volt.

 

A Facebook álláspontja szerint a Graph Search használók csupán annyit fognak tudni, amit eddig is tudhattak. Az újdonság pusztán annyi, hogy ezen információk elérését egyszerűsítették. Ez persze már elég ahhoz, hogy a felhasználók nyugtalankodjanak, hisz mások könnyebben kutakodhatnak a megosztott adataik között. Érdemes ezért - és még nem késő - az adatvédelmi beállításokat átnézni, így minden felhasználó komfortosabban érezheti magát, felkészülve a változásokra.

 

Facebook SEO – Facebook keresőoptimalizálás

 

Lássuk az üzleti oldalát az új fejlesztésnek. A Graph Search számos új lehetőséget biztosíthat majd a vállalkozásoknak, hogy célcsoportjukat elérjék. De még nem tudni milyen nehézségeket gördít eléjük, mint ahogy azt sem láthattuk előre, hogy rajongóinknak csak bizonyos számú bejegyzéseink jelennek meg az üzenő falukon. A Graph Search számos új területet nyílhat meg a keresőoptimalizálás előtt. Amíg például a Bing-re optimalizálás kevés dologban tér el a Google optimalizálástól, a Facebook Graph Search egy teljesen új optimalizálási fajtaként jelenhet meg.

 

A Facebook már megosztott néhány optimalizálási tippet a vállalkozások számára. A keresősávban elsősorban azok a keresési javaslatok jelennek meg, melyek emberekhez, alkalmazásokhoz, helyekhez, csoportokhoz kapcsolódnak. A felhasználók kereshetnek például a közelükben éttermeket, hoteleket olyan helyek környékén, ahova utazni kívánnak, képeket melyeket az általuk kedvelt oldalak tettek közzé, vagy akár játékokat, amelyekkel az ismerőseik szeretnek játszani.

 

Ezek a keresések egy egyedi találati oldalra vezetik a látogatót. A találati lista elsődleges célja, hogy olyan információkat jelenítsen meg, ahol a találat és a kereső között a legrövidebb az út a szociális hálón.

 

A Facebook webes találatokat is felajánl majd a keresőmező alatt, Bing eredményekkel és hirdetésekkel. A rajongói oldalak és alkalmazások tehát továbbra is fizethetnek a szponzorált helyekért. Ezek a Graph Search használatával vagy a nélkül is megjelennek.

 

Az alábbiakban a Facebook konkrét tippjeit gyűjtöttük össze, melyekkel megbizonyosodhatunk afelől, hogy oldalunk naprakész és felkészült az új keresőre.

 

  • A név, kategória, egyedi URL és közzétett információk a névjegyben mind azt segítik, hogy az emberek megtaláljanak és megosszanak a Facebook-on.
     
  • Ha a rajongói oldal rendelkezik posta/üzlet címmel, azt most mindenképpen érdemes kitölteni, hogy a környéken keresők számára is láthatóvá váljon. Továbbra is fontos, hogy az aktív rajongókat szólítsa meg az oldal, interakcióra csábítsa őket, hogy a tartalom szélesebb körben terjedjen. Felejtsük el végre a „neked hány lájkolód van?” kérdéseket, és foglalkozzunk inkább az aktív és valóban érdeklődő rajongóinkkal!

  • Nehéz megjósolni, hogyan tudják majd a Graph Search szolgáltatásait az üzleti élet szereplői az oldalukra állítani, de biztosak lehetünk benne, hogy meg fogja mindenki próbálni. Valószínűsíthető, hogy a Facebook is saját minőségi irányelveket fogalmaz majd meg, hogy a sértő és negatív lépéseket elkerülje.

  • A Facebook alkalmazások (appok) lehetnek még nyertesei a változásnak. A Facebook kijelentette, hogy az appok innentől kezdve sokkal láthatóbbá válnak, hiszen a keresési találatok között is előkelő helyet kapnak, továbbá a „barátaim stratégiai játék” keresésre, vagy „alkalmazás, amelyet a budapesti barátaim használnak” is működő és eredményes találati listát biztosít. Ezért most nagyon fontossá vált, hogy az alkalmazások tulajdonságai és adatai is kitöltésre kerüljenek.

 

Relevancia problémák

 

Érdekes lehet a jövőben az is – ahogyan a Google esetében a fizetett találatok –, hogy a rajongó vásárlás hogyan simul bele a Graph Search világába. Valószínű, hogy egy bizonyos keresés esetén előugró kampányelem ugyanúgy előnyhöz juttathatja a vállalatokat.

 

Az elmúlt pár évben a hirdetők hatalmas költségeket különítettek el a rajongók toborzására, azaz like vásárlásra. Miért? Korábban egyszerűen csak annyi volt az elfogadott, hogy rajongó márpedig kell! Sok, minél több!  Ennek számos káros hatását láthattuk, milyen mértéket öltött a légy rajongónk kampányok tömkelege, akár az offline médiában is. Ezek között a rajongók között számos esetben irreleváns rajongóról beszélhetünk, így ez a keresési találatokat rossz irányba terelheti.

 

A rajongószám probléma nem csak ez. Az elmúlt pár évben sokan sok valóban érdekes márkát, vállalkozást likeoltak, de az idő telik, az emberek változnak, felnőnek, így bizonytalan ez esetben is, hogy valóban jó, aktív és érdeklődő rajongó-e.

 

Sok like adat marad csupán statisztika, hiszen számos olyan oldal rajongói is lehetnek a felhasználók, melyekről már nem is tudnak, egyetlen bejegyzésüket sem látják.

 

Relevancia problémát jelent ezek mellett az is, hogy az emberek azokat az oldalakat sem like-olják, melyek témáit, szolgáltatásait, termékeit valóban kedvelik.

 

Így a rajongók eloszlása nem mutat pontos relevanciát az oldalak között, hiszen nehéz megállapítani, hogy rajongóink melyik csoportba is tartoznak valójában.

 

Társadalmi érték

 

Mindezek ellenére nem kérdés, hogy a legnagyobb szociális információval jelenleg a Facebook rendelkezik a teljes web tekintetében. Rálát a közeli és távoli kapcsolatainkra. A családunkon keresztül a legtöbb emberre, akit életünkben ismertünk. Kollégák, régi osztálytársak, iskolatársak, akikkel egy városban élünk, vagy akár a világ másik oldalán. Ha a társadalmi értékek valaha is fontosak lehetnek a keresési eredmények rangsorolásában, akkor az a Facebook kezében van.

 

A jövőben ez a társadalmi kapcsolati rendszer kritikus lehet a keresési találatok esetében. A Google PageRank eredetileg az internet elsődleges társadalmi kapcsolatát a linkeket helyezte előtérbe. A Facebook kezében ennél még így is jóval több van, amivel finomítani érdemes a találatokat, hiszen a személyiségre szabhatóak a találatok. A Google próbálkozásai még ehhez kevés információt szolgáltatnak.

 

A Facebook Graph Search tehát egy teljesen új típusú keresést és egyben keresőoptimalizálást vetít előre, mely az eddigi Google keresőoptimalizálástól nagymértékben eltér.

 

Jó példa, hogy a Google olyan éttermeket tud mutatni, amelyek egy adott hely környékén vannak. Egy Facebook keresés ehhez még hozzá tesz annyit, hogy olyan éttermeket ajánl ugyanitt, amelyek a baráti körben kedveltek. Sőt, akár tovább boncolható a találati lista, hiszen finomítható tovább, akár olyan egyedülálló ismerős által kedvelt éttermekre lehet rákeresni, akik nem az adott hely környékén élnek, de jártak már itt.

 

Mindent összevetve a Facebook elindított valami újat, amely még számos kihívást rejt magában, hogy valóban komoly játékos legyen a keresők piacán, de a Google számára is fontos tanulmány lehet ez az újfajta keresési élmény. Már jól látható a változás, melyhez hozzá járul az is, hogy korábbi Google alkalmazottak is dolgoznak a Facebook berkein belül. Biztosak lehetünk benne, hogy ez az új látásmód nagyon érdekes jövő elé néz és hosszú utat fog bejárni!

 

Imagine ?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hozzászólás - Kérem töltse ki az alábbi mezőket









Vegye fel velünk a kapcsolatot, kérjen ajánlatot most

Rólunk mondták

Barócsi István

ügyv. ig.

Blochamps Ajánló levél

A BloChamps Capital Kft. 2007 óta áll üzleti viszonyban az InteliArtal. A BloChamps Capital Kft. számára a főtevékenységként végzett üzletviteli tevékenység sikeres végzéséhez elengedhetetlenül fontos az elektronikus és az egyéb kommunikációs csatortnákon való professzionális megjelenés. A BloChamps Capital Kft. az InteliArtot, az előzetesen megismert munkák alapján, számos arculati, grafikai tervezéssel...

még több ügyfél tapasztalat....